Coming Soon:On Tuesday, July 21 we will be transitioning to a much-improved website.
Notable Titles from
Latin American Newspapers, Series 1: 1805-1922

Created in partnership with the Center for Research Libraries - one of the world's largest and most important newspaper repositories - Latin American Newspapers provides more than 35 fully searchable Latin American newspapers published in the 19th and 20th centuries. With titles from Argentina to Mexico, Chile to the Caribbean, this eye-opening collection covers the people, issues and events that shaped Latin America and the world between 1805 and 1922. Titles include:

La Nación (Buenos Aires, Argentina) 1906-1922
Generally considered one of the most prestigious newspapers in Latin America, La Nación was founded on January 4, 1870 by former Argentinean president Bartolomé Mitre. It succeeded the government organ La Nación Argentina, which was published during Mitre's presidency between 1862 and 1869. Under the slogan "La Nación será una tribuna de doctrina," the new publication espoused an independent, conservative perspective on current affairs. (Language: Spanish)

La Prensa (Buenos Aires, Argentina) 1869-1922
La Prensa was first printed on October 18, 1869 by Dr. Jose Clemente Paz, an Argentine diplomat, politician and journalist. The first issue professed "truth, honor, freedom, progress, civilization" as its goals, and emphasized accurate news reporting over propaganda. By the turn of the century, La Prensa was considered one of the most significant newspapers in the world, with a circulation of over 95,000 copies. (Language: Spanish)

Standard (Buenos Aires, Argentina) 1861-1881
The Buenos Aires Standard was founded on May 1, 1861 by Dublin-born brothers Edward and Michael George Mulhall. It was aimed at the English-speaking community, which at the time was comprised largely of Irish, English and Scottish emigrants. Covering Argentine affairs, events of interest to the English public and foreign news, the Standard was one of the primary daily newspapers of the English-language community. (Language: English)

O Estado de São Paulo (Sao Paulo, Brazil) 1875-1922
Beginning as A Provincia de São Paulo on January 4, 1875, O Estado de São Paulo was renamed in December 1889, following the transition of Brazil from an empire to a republic. The paper's founders - among them future president Manuel Ferraz de Campos Sales - were committed to republican ideals. They spoke out against the monarchy and were proponents for the abolition of slavery in Brazil. O Estado was known for its serious approach, clear opinions and high-quality reporting. It enjoyed a wide readership, boasting a daily circulation of nearly 18,000 copies by 1897. (Language: Portuguese)

Jornal do Commercio (Rio de Janeiro, Brazil) 1845-1912
When the Jornal do Commercio began publication on October 1, 1827, founder Pierre Plancher strove to emulate the French Journal du Commerce. The first issues were purposefully non-political and dealt only with matters of commerce. However, political strain in the years following Brazilian independence from Portugal, along with demands from the paper's readership, soon prompted an expansion into political news and opinion. The paper evolved into one of the great political and cultural publications of its time, featuring news and literature from the best-known Brazilian authors. (Language: Portuguese)

El Mercurio (Santiago, Chile) 1914-1922
El Mercurio - often considered Chile's newspaper of record - was founded on June 1, 1900 by Agustin Edwards MacClure, a Chilean businessman and congressman. While conservative in tone, the paper focused on independent and objective news reporting rather than ideology. Its modern equipment, top writers and alliances with foreign press services all contributed to its status as the principal newspaper of the country. (Language: Spanish)

El Guatemalteco (Guatemala City, Guatemala) 1873-1922
Created by Miguel García Granados, El Guatemalteco began on February 18, 1873 as the official newspaper of the government, superseding the earlier Boletin Oficial. It was published independently of Diario de Centro América until 1931, when it merged with Diario by decree of General Jorge Ubico. (Language: Spanish)

Daily Chronicle (Georgetown, Guyana) 1881-1897
The Daily Chronicle was a colonial publication known as the Demerara Daily Chronicle until 1884. Renamed simply the Daily Chronicle on January 1, 1885, it was the country's largest circulating daily. The paper was independently owned but largely pro-government. (Language: English)

Diario de Mexico (Mexico City, Mexico) 1805-1817
Diario de Mexico was the first Mexican newspaper - indeed, the first daily periodical of Nueva España. It began publication on October 1, 1805 under the direction of Carlos María Bustamante, a notable member of the revolutionary cause. Consisting of four pages of administrative, religious and civil information, the paper also included articles on social questions, essays on manners and notes on science, literature and the arts. Its circulation 400 to 800 subscribers included the elite of Mexico. (Language: Spanish)

El Imparcial (Mexico City, Mexico) 1896-1914
Founded in 1896 by Rafael Reyes Spíndola, El Imparcial was the official organ of the government of Porfirio Diaz, whose subsidies afforded the publication access to modern printing equipment. Its industrial efficiencies allowed El Imparcial to be sold for one centavo, making it affordable to working-class readers and enabling it to reach a circulation of 100,000 by 1910. The paper carried foreign press dispatches as well as maintained its own news service in Mexico. Drawing sharp criticism from its competitors for its "yellow journalism" and one-sided support of the Porfirian regime, the paper ceased publication in 1914 when it was seized by the revolutionary government. (Language: Spanish)

El Siglo Diez y Nueve (XIX) (Mexico City, Mexico) 1841-1896
El Siglo XIX was founded on October 8, 1841 by Ignacio Cumplido and was overseen by Mariano Otero and Juan Bautista Morales. Though suspended twice, the newspaper continued until 1896. From 1848 to 1856, it was led by one of the most qualified journalists in Mexico, Francisco Zarco. During this period, the paper was characterized by its moderate liberalism, especially seen in its positions on annexation of Texas by the U.S. in 1845. It was also one of the first and principal opposition newspapers of its era. (Language: Spanish)

Star & Herald (Panama City, Panama) 1849-1914
The Star & Herald began as two separate papers: The Panama Star, founded by three American gold rushers in 1849, and the Panama Herald, begun in 1851 as a competitor to the Star. Recognizing that like-minded papers could have a larger impact together, the papers merged, and the Star & Herald began publication on May 2, 1854. Along with its Spanish version, La Estrella de Panama, the paper often found itself at odds with the governing powers, and endured several temporary closures. (Language: English)

El Comercio (Lima, Peru) 1839-1911
Founded on May 7, 1839, El Comercio is the longest running daily paper in Lima. Its founder, the respected journalist Manuel Amunátegui, ran the paper until 1875. The director who succeeded him, Luis Carranze, entered into a partnership with Antonio Miró Quesada in 1876, and the paper grew in circulation and prestige. It passed into sole ownership of the Miró Quesada family in 1898. Dedicated to "order, liberty, knowledge," it has long been one of Peru's most influential papers. (Language: Spanish)

El Peruano (Lima, Peru) 1827-1922
El Peruano was founded by Simón Bolívar on October 22, 1825 - the dawn of Peruvian independence. The oldest currently published newspaper in South America, this title was highly censored at its beginning and suspended several times. After some years, it was evolved into the country's paper of record, a role it still plays to this day. (Language: Spanish)

Port of Spain Gazette (Port of Spain, Trinidad) 1869-1906
The Port of Spain Gazette was first published on September 21, 1825 in both English and French. Although it covered current events, the paper devoted a significant portion of its pages to slavery: runaway slaves, rewards for capture, slave auctions and related transactions. In July 1838, the Port of Spain Gazette published a declaration by the governor that all slaves would be free as of the following day, August 1, 1838. (Language: English)

Venezuelan Herald (Caracas, Venezuela) 1898-1904
In 1896, the Venezuelan Herald was started in response to interest in the Venezuelan market by North American retailers and manufacturers. Published by Albert F. Jaurett, a French-born U.S citizen, the paper called itself "A Journal devoted to Finance, Banking, Railroads, Mining, Commerce, and Agriculture in Venezuela." (Languages: Spanish and English)

Back to top